Wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa, Krzysztof Jabłoński (fortepian), Jerzy Maksymiuk (dyrygent).
W programie:
Ludwig van Beethoven – IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Ludwig van Beethoven – II Symfonia D-dur op. 36
Wawrzyniec Żuławski – Suita hiszpańska
Jerzy Maksymiuk:
„Krzysztof Jabłoński wspaniale realizuje zadanie przekazania zaskakującej dla Beethovena lekkości, radości i humoru. Bardzo lubię nasze wspólne koncertowanie. ”
Żuławski, kompozytor, ale i słynny taternik, zginął na Mont Blanc (1957) nie dokończywszy tego właśnie utworu, Ostatnią część na prośbę matki Żuławskiego dopisał Jerzy Maksymiuk, którego uczył kompozycji. Po latach partyturę wynalazła w domowych zbiorach Julia Żuławska, kuzynka kompozytora.
II Symfonia Beethovena zachwyca zwłaszcza II częścią i błyskotliwym finałem.
Jerzy Maksymiuk w Mediolanie, lipiec 2017 r. Zdjęcie: Ewa Piasecka-Maksymiuk.
„Na estradzie nie dba o estetykę własnej ekspresji, potrafi przyklęknąć na podium lub wykonywać gesty podobne do zamachu siekierą. Żartuje, że jest jak drwal, nie jak poeta. Uważa jednak, że najważniejsza jest skuteczność przekazu – nie dla publiczności, lecz dla muzyków, bo przecież dyryguje się po to, by orkiestra grała jak najlepiej” – tak widzi Jerzego Maksymiuka znana krytyczka muzyczna Dorota Szwarcman, autorka wstępu do książki „Maksymiuk” wydanej w 2017 r. przez Uniwersytet w Białymstoku, z okazji przyznania mu tytułu doktora honoris causa.
25 czerwca w Filharmonii Krakowskiej wystąpię na koncercie finałowym IV Sinfonietta Festival „Nie przenoście nam stolicy do Krakowa”.
Program koncertu opiera się na idei pojedynku dwóch orkiestr: Sinfonietta Cracovia, kierowanej przez Jurka Dybała i Sinfonia Varsovia. Wystąpią one na scenie zarówno osobno, jak i razem – w utworach Krzysztofa Pendereckiego i Bohuslava Martinů.
W programie sięgającym od muzyki dawnej po współczesną usłyszymy następujące utwory:
Polski Anonim ‒ Sinfonia de nativitate (Sinfonietta Cracovia – SC)
Jerzy Maksymiuk ‒ Polonez D-dur (Sinfonia Varsovia – SV)
Witold Lutosławski ‒ Muzyka żałobna (SV)
Grzegorz Gerwazy Gorczycki ‒ Polonez balowy (SC)
Krzysztof Penderecki ‒ Duo concertante na skrzypce i kontrabas
Giovanni Bottesini ‒ Gran duo concertante na skrzypce i kontrabas oraz orkiestrę smyczkową (SC)
***
Krzysztof Penderecki ‒ Emanacje na dwie orkiestry (SV, SC)
Bohuslav Martinů ‒ Koncert na dwie orkiestry smyczkowe fortepian i timpani (SV, SC)
Wykonawcy:
Jerzy Maksymiuk ‒ dyrygent
Jurek Dybał ‒ dyrygent / kontrabas
Jakub Haufa ‒ skrzypce / koncertmistrz Sinfonii Varsovii
Filip Jaślar ‒ prowadzenie koncertu
Sinfonia Varsovia
Sinfonietta Cracovia
Bilety w cenach 20 i 40 zł już wkrótce na Eventim.pl, Ticketmaster.pl i w InfoKraków
25 i 26 maja dyryguję w Filharmonii Narodowej koncert poświęcony w całości muzyce Ignacego Jana Paderewskiego. Jako solistka występuje rosyjska pianistka Julianna Awdiejewa. W programie: Nokturn B-dur op. 16 nr 4 (moja wersja na orkiestrę; utwór oryginalnie napisany na fortepian), Fantazja polska gis-moll na fortepian i orkiestrę op. 19 i Symfonia h-moll Polonia (moja redakcja dla FN). Więcej informacji na portalu Melomani Online: http://melomanionline.pl/2018/05/paderewski-maksymiuk-i-awdiejewa-w-filharmonii-narodowej/
Kadr z filmu w reżyserii Tomasza Drozdowicza „Koncert na dwoje”
Natomiast 27 maja w kinie Kijów w Krakowie wezmę udział w światowej premierze „Koncertu na dwoje” – filmu dokumentalnego Tomasza Drozdowicza o mnie i mojej żonie, Ewie Piaseckiej-Maksymiuk. Projekcja otworzy 58. Krakowski Festiwal Filmowy. Więcej informacji tutaj: http://melomanionline.pl/2018/05/koncert-na-dwoje-otworzy-krakowski-festiwal-filmowy/
1 października, w Międzynarodowy Dzień Muzyki, podczas uroczystej gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017. Jerzy Maksymiuk otrzymał honorową nagrodę za całokształt twórczości.
Na zdjęciach widać statuetkę Koryfeusza autorstwa profesora Adama Myjaka, laureata ze statuetką oraz dyplom potwierdzający przyznanie nagrody.
W pozostałych kategoriach nagrody zdobyli:
Osobowość Roku: pianista Szymon Nehring, pierwszy Polak, który w 2017 r. został zwycięzcą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, wcześniej finalista i zdobywca Nagrody Publiczności XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015)
Debiut Roku: flecistka Marianna Żołnacz, w 2017 r. zdobywczyni III nagrody na międzynarodowym konkursie fletowym w Kobe (Japonia).
Wydarzenie Roku: przyznanie nagrody Grammy (w kategorii muzyka chóralna) płycie Penderecki Conduct Penderecki vol. 1 nagranej przez orkiestrę i chór Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Organizatorami wydarzenia byli: Instytut Muzyki i Tańca, Program 2 Polskiego Radia oraz Fundacja Muzyki Filmowej i Jazzowej.
Na kanale YouTube Instytutu Muzyki i Tańca można obejrzeć zapis uroczystości przyznania nagród. Gali towarzyszył koncert z udziałem m.in. Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Krzysztofa Herdzina i Macieja Koczura oraz muzyków jazzowych.
Z okazji przyznania Jerzemu Maksymiukowi tytułu doktora honoris causa Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku przygotowało specjalną publikację.
Składa się ona z trzech części autorstwa Anny Grzejewskiej, Ewy Piaseckiej i Pawła Piaseckiego.
Dwie pierwsze były już publikowane, a teraz ukazują się w zmienionej i ukatualnionej postaci. Część „O nim” Anny Grzejewskiej jest oparta na książce tej autorki „Ten wariat Maksymiuk” (Oficyna Wydawnicza „Twoja Książka, Białystok, 1994). „O sobie” autorstwa Ewy Piaseckiej, żony i menedżerki Maestro, to zmieniona wersja jej wcześniejszej książki „Maksymiuk na maksa” wydanej przez Świat Literacki (Izabelin, 2002).
Trzecia część książki, „Kroniki szkockie” została napisana specjalnie na potrzeby tego wy
dania przez Pawła Piaseckiego i przynosi m.in. fragmenty zarejestrowanych na jesieni 2016 r. wypowiedzi osób, które znały Jerzego Maksymiuka z czasu, gdy był głównym dyrygentem BBC Scottish Symphony Orchestra w Glasgow (1983-1993).
Książka zawiera także wykazy spektakli Teatru Wielkiego w Warszawie oraz premier Warszawskiej Opery Kameralnej dyrygowanych przez Maksymiuka, filmów, do których muzykę skomponował oraz jego własnych kompozycji.
Wstęp („Dyrygent, który zawsze jest sobą”) napisała wybitna krytyczka muzyczna Dorota Szwarcman. Oto jego fragment: Gdy w 2014 roku został uhonorowany nagrodą Fundacji Kultury Polskiej – Złotym Berłem, kapituła uzasadniła swój wybór następująco: „Za nieujarzmioną osobowość twórczą i unikalny dar komunikacji z audytorium, za przeciwstawianie się żywiołowi komercjalizacji kultury muzycznej”. Nieujarzmiona jest również jego komunikacja z audytorium. Podczas koncertu często niespodziewanie odwraca się do widowni i wygłasza przemówienie, zwykle dotyczące muzyki, która zostanie zagrana. Impulsywnie, nieporządnie i dygresyjnie, ale z nieodpartym wdziękiem. Bardzo lubi mówić, choć nigdy nie trzyma się tematu – dziennikarze nie mają z nim łatwo. Lubi też kolportować anegdoty o sobie, których jest wiele. Budzi powszechną sympatię, bo jest szczery i wyrazisty. Po prostu jest sobą. Zawsze blisko ludzi, za pan brat z każdym, co jest dla niego całkowicie naturalne.
Książkę można zamówić pisząc na adres mailowy Wydawnictwa: ac-dw@uwb.edu.pl
Anna Grzejewska, Ewa Piasecka, Paweł Piasecki – MAKSYMIUK
Koncepcja i redakcja: Elżbieta Kozłowska-Świątkowska
Dwa dni po 74. rocznicy powstanie w getcie warszawskim, 21 kwietnia, zadyryguję orkiestrą Sinfonia Varsovia w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Weinberga, Władysława Szpilmana, Richarda Addinsella oraz premierowe wykonanie mojej kompozycji.
Program koncertu:
Jerzy Maksymiuk: A Lonely Star over Be’er Sheva
Mieczysław Weinberg: IV Symfonia op. 61
***
Władysław Szpilman – Concertino na fortepian i orkiestrę
Richard Addinsell – Warsaw Concerto na fortepian i orkiestrę
Evviva l’arte – spotkanie w Collegium Nobilium 11 maja 2016 r.
Zawsze bardzo lubię spotykać się z miłośnikami muzyki. Wczoraj miałem taką okazję w ramach cyklu „Evviva l’arte” w Teatrze Collegium Nobilium. Dziękuję organizatorom, prowadzącemu spotkanie Rafałowi Sławoniowi i wspaniałej publiczności.
Więcej o Teatrze Collegium Nobilium i „Evviva l’arte”: „Evviva l’arte”: tcn.at.edu.pl
W majowym numerze miesięcznika „Muzyka w mieście” wydawanego przez Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu ukazał się artykuł „Gama Maksymiuka” (notował Krzysztof Komarnicki).